BIOSHOCK : «Would You Kindly…» θα ρίξεις μια ματιά στο αφιέρωμα μας σε αυτόν τον υγρό εφιάλτη ?

by Αντρέι Κοτσεργκιν

«Would You Kindly…»

Ένας βασικός λόγος που αγαπάμε τόσο παθιασμένα ορισμένα Video Games οφείλεται σε μια ψευδαίσθηση την οποία μας παρέχουν :

Ότι μέσα στους κόσμους τους μπορούμε να ορίσουμε μόνοι μας την μοίρα μας . Και ότι ίσως οι πράξεις και οι επιλογές που κάνουμε καθορίζουν το τι είδους άνθρωποι είμαστε .

Το BIOSHOCK ξεβράστηκε από την Άβυσσο, το 2007 και υπό την σφραγίδα της 2K GAMES , με στόχο να γραπωσει την παραπάνω ψευδαίσθηση και με σαδιστική μεθοδικότητα να την πνίξει .

Παράλληλα φρόντισε να βυθίσει και εμάς σε έναν υποβρύχιο «Παράδεισο » που δεν άργησε να εξελιχθεί σε δυστοπία τρόμου , φρίκης και απόλυτης παράνοιας …

«Plasmids changed everything. They destroyed our bodies, our minds. We couldn’t handle it. Best friends butchering one another, babies strangled in cribs. The whole city went to hell.»

Στο BIOSHOCK αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Jack .

Ένας ανέκφραστος άντρας της δεκαετίας του 60 που μια νύχτα το αεροπλάνο στο οποίο επιβαίνει πέφτει κάπου στην μέση του ωκεανού . Για «καλή του τύχη » ο Jack εντοπίζει έναν φάρο και κολυμπάει προς το μέρος του . Σύντομα ο φάρος αποδεικνύεται μια είσοδος για μια υποβρύχια πόλη , με την ονομασία Rapture

Αρχιτέκτονας και ηγέτης αυτής της πόλης είναι ένας εκκεντρικός εκατομμυριούχος που ακούει στο όνομα Andrew Ryan . Φανταστείτε ένα κράμα του Χάουαρντ Χιουζ με τον Ροκφέλερ. Ο Ryan οραματιζόταν το Rapture ως μία απομονωμένη και ανεξάρτητη ουτοπία :

«I chose the impossible. I chose…Rapture, a city where the artist would not fear the censor, where the scientist would not be bound by petty morality, Where the great would not be constrained by the small! And with the sweat of your brow, Rapture can become your city as well.»

Φυσικά όπως τα περισσότερα μεγάλα οράματα που συνθέτουν τύποι που πάσχουν από θεϊκά συμπλέγματα έτσι και αυτό του Rapture δεν άργησε να πάει κατά διαόλου…

Η απόλυτη ανεξαρτησία , τόσο από τις Κυβερνήσεις όσο και από την ηθική , που παρείχε ο Ryan στους εκλεκτούς κατοίκους της πόλης του είχε ως αποτέλεσμα να σημειωθούν ραγδαίες εξελίξεις τόσο στην τέχνη όσο και στην επιστήμη. Η σπουδαιότερη επιστημονική ανακάλυψη που σημειώθηκε στο Rapture ήταν αυτή του «ADAM» , μιας ουσίας που εκκρίνεται από υποθαλάσσια σαλιγκάρια και μπορεί να προκαλέσει θεαματικές αλλαγές στα γονίδια . Μέσω του ADAM τα λαμπρά μυαλά του Rapture κατόρθωσαν να συνθέσουν τα «Plasmids» , δηλαδή ορούς που προκαλούν μεταλλάξεις στο ανθρώπινο DNA και που παρέχουν στον ξενιστή υπερφυσικές ικανότητες .

Τα Plasmids εκτός από σπουδαία επιστημονική ανακάλυψη λειτουργούν και ως «εγγύηση » για τον Andrew Ryan ότι είναι προστατευμένος από τις δυνάμεις του έξω κόσμου και την παρεμβατικότητα τους .

Αυτό που αγνοεί είναι ότι η δύναμη που ξεκλειδώνει θα βυθίσει το Rapture σταδιακά ακριβώς μέσα στις ίδιες νοοτροπίες απληστίας και στα συμπλέγματα εξουσίας που διακρίνουν τον έξω κόσμο…

Η μυθολογία που χτίζει και αναπτύσσει το BIOSHOCK είναι αδιανόητα καλή και προβοκατορικη . Αγγίζει τα επίπεδα ενός σοβαρού λογοτεχνικού έργου τρόμου και επιστημονικής φαντασίας.

Ο δημιουργός του game , Kevin Levine , εμπνεύστηκε τον κόσμο του Rapture ύστερα από μια επίσκεψη στο Rockefeller Center .

Το ιδιαίτερο και μοναδικό art deco σε συνδυασμό με τα εκθέματα του κτιρίου, όπως το περίφημο άγαλμα του Άτλαντα …

…τον ενέπνευσαν να δημιουργήσει ένα Video Game που θα κινούνταν σε παρόμοια αισθητική .Επίσης η ιστορία της κατασκευής του κτιρίου , που χτίστηκε σε περίοδο μιας (ακόμη ) τρομερής οικονομικής ύφεσης χάρη στο πείσμα ενός άντρα τον οδήγησε στο να πλάσει τον χαρακτήρα του μεγαλομανή και οραματιστή Andrew Ryan . Γενικότερα ο Levine βάσισε τους συμπλεγματικους χαρακτήρες του BIOSHOCK επάνω σε αληθινά ιστορικά πρόσωπα πως ήταν οι Howard Hughes, George Orwell και ο Walt Disney.

Άντρες που πίστευαν ότι δεν ήταν θνητοί και πως θα μπορούσαν να σηκώσουν τον κόσμο στους ώμους τους , σαν σύγχρονοι Άτλαντες.

Η διδαχή της Ayn Rand ότι ο άνθρωπος πρέπει να κινείται με βάση τον εγωισμό του και όχι τον αλτρουισμό αποτέλεσε το πρώτο θεμέλιο για το χτίσιμο του Rapture . Από κει και ύστερα μέσω της Brainstorming διαδικασίας οι κατασκευαστές του BIOSHOCK εμπλούτισαν το σύμπαν τους με στοιχεία παρμένα από κλασσική λογοτεχνία , τις διδαχές του H.P.Lovecraft γύρω από τον τρόμο και την επιστήμη αλλά και από ταινίες όπως το The Manchurian Canditate , του John Frankenheimer.

Φυσικά όλες αυτές οι επιρροές χρειάζονταν και τους κατάλληλους τεχνικούς «επιστήμονες » ώστε να τις μεταφέρουν ιδανικά στα μέτρα ενός Video Game και το επιτελείο του Levine πέρασε με άριστα τις εξετάσεις .

Το BIOSHOCK είναι ένα First Person Shooter που ακολουθεί role playing τακτικές καθώς παρέχει στον παίκτη πρακτικές επιλογές ως προς τον τρόπο που θα παίξει το παιχνίδι ( stealth , ωμή βία ή ένας συνδυασμός και των δύο ) , πως θα εξελίξει τα skills του χαρακτήρα του ενώ θέτει και επιλογές ηθικής καθώς σε αφήνει να διαλέξεις αν θα σκοτώσεις ή θα λυτρώσεις ορισμένους χαρακτήρες που συναντάς .

Και κάπως έτσι φτάνουμε στις «Little Sisters»…

Τα creepy αυτά κοριτσάκια κάνουν σποραδικές εμφανίσεις σε διάφορα σημεία του παιχνιδιού και κρύβουν ένα τραγικό origin . Επίσης κρύβουν και άφθονο Plasmid στα σωθικά τους το οποίο το έχεις ανάγκη ώστε να εξελίξεις τις μεταφυσικές και ιδιαίτερα χρήσιμες ικανότητες που αποκτάς στην πορεία . Από δυνάμεις τηλεκίνησης και πυροκινησης μέχρι και την δυνατότητα να παγώνεις τους εχθρούς σου ή να εκτοξεύεις εναντίον τους μέλισσες που βγαίνουν μέσα από τα χέρια σου !

Η χρήση αυτών των δυνάμεων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να επιβιώσεις αλλά και για να προχωρήσεις την ιστορία . Όσον αφορά τις Little Sisters σου δίνονται δύο επιλογές :

Α. Να «θερίσεις » από μέσα τους το Plasmid . Μια διαδικασία που θα σκοτώσει το κοριτσάκι αλλά θα σου εξασφαλίσει μια γερή ποσότητα από τον πολύτιμο ορό.

Β. Να τα «λυτρώσεις » με μια επέμβαση που θα τα σώσει από την κατάσταση στην οποία βρίσκονται αλλά και που θα σε ανταμείψει με μια πολύ μικρότερη ποσότητα Plasmid .

Οι επιλογές που θα κάνεις όσον αφορά την μοίρα των «Little Sisters » θα παίξει τον ρόλο τους στο φινάλε του παιχνιδιού και την εξέλιξη του χαρακτήρα σου .

Οφείλω να ομολογήσω ότι κάθε φορά που παίζω το BIOSHOCK η επιλογή Α. μου φαντάζει «μονόδρομος «.

Αλλά αλίμονο αν τολματε καταδικάστε με για την σκληραδα μου έχοντας επίγνωση του τι είδους φριχτά πλάσματα καραδοκούν τον παίκτη μέσα στα άδυτα του Rapture …

Ο σχεδιασμός τόσο των πλασμάτων όσο και των τοποθεσιών του BIOSHOCK είναι λαμπρά φρικτός και αποκρουστικος !

Πατώντας στην κληρονομιά games όπως τα RESIDENT EVIL #4, HALF LIFE και SYSTEM SHOCK τα μαστοριά που κατασκεύασαν το παιχνίδι μας εγκλωβίζουν σε σκηνικά σκοτεινά και τα οποία ζεχνουν από παράνοια και κλειστοφοβία. Το ρετρό μπασταρδευεται λαμπρά με το φουτουριστικό , το steampunk, ενώ υπάρχουν και ορισμένες αρτιστικες και Avant Garde πινελιές που θα σου ανακατέψουν γερά το στομάχι…

Σε μία φάση συναντάς έναν καλλιτέχνη που φροντίζει να εκμεταλλευτεί στον απόλυτο βαθμό όλες τις «ελευθερίες » που του παρέχει η δυστοπία του Rapture ώστε να εξυψώσει την «τέχνη του «. Φαντάσου έναν Ιταλό Horror σκηνοθέτη των 70s ή κάποιον Γερμανό εξπρεσιονιστή να γυρνάει τις ταινίες που θέλει να κάνει δίχως τον παραμικρό νομικό ή ηθικό περιορισμό να πλανάται από πάνω του …

Φρίκη αλλά και δέος . Αποστροφή και γοητεία …

Το BIOSHOCK ενώνει την τέχνη με το gaming ακριβώς τόσο τρομερά αλλά και λαμπρά όπως οι επιστήμονες του Rapture ένωσαν τα Plasmids με το ανθρώπινο DNA !

Το game σου παρέχει αρκετές επιλογές σε συμβατικά όπλα . Από έναν ανορθόδοξο γρύλο μέχρι περίστροφα και ρουκετοβολα . Αλλά είναι οι μεταφυσικές ικανότητες που σου παρέχουν τα Plasmids αυτές που λειτουργούν ως το αλατοπιπερο του gameplay . Η επιλογή και ο σωστός συνδυασμός συμβατικών όπλων και Plasmid Skills αποτελεί μονόδρομο αν θες να επιβιώσεις απέναντι στους πιο τρομερούς κατοίκους της υποβρύχιας πολιτείας.

Ειδικά όταν πετυχαίνεις μπροστά σου έναν από τους σωματοφύλακες των «Little Sisters «…

Ο / το «Big Daddy» είναι ένα από τα πιο ισχυρά και ανελέητα πλάσματα που έχω αντιμετωπίσει ποτέ μου σε video game . Για να ανακοψεις την ορμή και την οργή του πραγματικά θα αναγκαστείς να λιώσεις τα κουμπιά του χειριστηρίου ή του πληκτρολογίου . Και αν τα καταφέρεις να επιβιώσεις δεν παίρνεις καν την ευχαρίστηση να νιώσεις θριαμβευτής . Το BIOSHOCK σε ανταμείβει μονάχα με τύψεις αλλά και μια μικρή αλλά και πολύτιμη αίσθηση ανακούφισης.

Εκτός των Little Sisters συναντάς και αυτόματους πωλητές όπου μπορείς να αγοράσεις όπλα, πυρομαχικά και υγεία και turrets τα οποία μπορείς να χακαρεις ώστε να ξεκληρίζουν κοσμακη και μεταλλαγμένα τέρατα για λογαριασμό σου και πάει λέγοντας .Η δυσκολία του παιχνιδιού και η A.I. των αντιπάλων αυξάνεται συνεχώς και σταδιακά και κατά συνέπεια βρίσκεις τον εαυτό σου εγκλωβισμένο σε μια κούρσα συνεχούς αυτοβελτιωσης που απαιτεί πολύ χρήμα και ακόμη περισσότερες ηθικές ή ανήθικες επιλογές εκ μέρους σου .

Τα γραφικά ήταν πρώτης ποιότητας για τα δεδομένα της εποχής ενώ το ορχηστρικό soundtrack πραγματικά εξυψώνει την σκοτεινή ατμόσφαιρα του game.

Ο ρετροφουτουριστικός σχεδιασμός του BIOSHOCK σε συνδυασμό με την προβοκατορικη θεματολογία του αλλά και την Horror και παράλληλα αρτιστικη ατμόσφαιρα κραύγαζε την ανάγκη να δούμε μια μεταφορά του game στο κινηματογραφικό πανί.

Το 2008 η Universal απέκτησε τα δικαιώματα του BIOSHOCK και το όνομα του σκηνοθέτη Gore Verbinski συνδέθηκε με το πρότζεκτ . Η σκηνοθετική ματιά του Verbinski και η ικανότητα του να στήνει σουρεαλιστικά και φριχτά Visuals ταίριαζε ιδανικά με την αισθητική του game . Τελικά όμως το εγχείρημα ναυάγησε απότομα και άδοξα …

Για να χτιστεί το κινηματογραφικό Rapture απαιτούνταν ένα μπάτζετ που θα ξεπερνούσε τα 150 εκατομμύρια δολάρια και το στούντιο ήταν διστακτικό στο να σκάσει ένα τέτοιο ποσό σε μια ταινία που αναπόφευκτα θα ήταν R-Rated .

Τελικά το BIOSHOCK πρότζεκτ μπήκε σε έναν υγρό τάφο ύστερα από την εμπορική αποτυχία των WATCHMEN του Zack Snyder στο Box Office του 2009 , ενός R-Rated μπλοκμπαστερ Movie που δεν λειτουργούσε ως μπλοκμπαστερ και είχε το θράσος να θέσει κοινωνικοπολιτικά και φιλοσοφικά ζητήματα (έστω υπό την επιφανειακή και Edgy μάτια του συγκεκριμένου σκηνοθέτη ) ανάμεσα στην δράση , το θέαμα και τις cool πόζες των ηρώων του .

Μέχρι και σήμερα το σενάριο που έγραψε ο (βραβευμένος με Όσκαρ ) John Logan εξακολουθεί να πλέει κάπου μέσα στην Άβυσσο των χαμένων παραγωγών του Hollywood και ρίχνοντας του μια ματιά δεν μπορείς να μην κοπάνας το κεφάλι σου στον τοίχο διακρίνοντας μια χαμένη ευκαιρία .

Συγκεκριμένα την ευκαιρία να απολαύσεις επιτέλους μια ταινία που θα κατανοεί και θα αναδεικνύει απόλυτα την αισθητική και την θεματολογία ενός εξαιρετικού Video Game .

Όσον αφορά το ίδιο το game ακόμη και σήμερα το BIOSHOCK κατορθώνει να σε βυθίσει σε μια επίδοξη ουτοπία που πνίγηκε μέσα στην ανευθυνότητα των αρχιτεκτόνων της . Μια ελεύθερη κοινωνία που κατέληξε δέσμια της παραφροσύνης και της απόγνωσης .Ένα όνειρο ανάπτυξης και ευημερίας που διαστρεβλωθηκε σε γενετικό εφιάλτη .

Και στο φινάλε ενώ έχεις την εντύπωση ότι επιτέλους λυτρώνεσαι από τον εφιάλτη αρκεί μονάχα μια «Would You Kindly…» φράση ώστε να σε κάνει να διαπιστώσεις ότι τόσο καιρό δεν ήσουν τίποτε περισσότερο παρά από ένα ακόμη πιόνι στην σκακιέρα ενός Μπασταρδου που υποφέρει από θεϊκό σύμπλεγμα.

Η εμπορική επιτυχία και η παραδοχή της ποιότητας του BIOSHOCK από τους κριτικούς οδήγησε στην δημιουργία δύο sequels αλλά κανένα τους δεν άγγιξε το ίδιο βάθος αρτιστικης ποιότητας και παράνοιας αλλά και φιλοσοφημένης θεματολογίας .

Στο φινάλε είναι τα λόγια ενός μεγαλομανή αρχιτέκτονα αυτά που θα σε συνοδεύουν για το υπόλοιπο της ,όχι και τόσο ελεύθερης , ζωής σου :

«We all make choices, but in the end, our choices make us.»

Βαθμολογία : Αυτό το game θα ξεριζώσει από μέσα σου και το τελευταίο ίχνος ηθικής ώστε να νιώσεις την καύλα που έρχεται όταν εξαπολύεις ένα σμήνος από φονικές μέλισσες απέναντι στους εχθρούς σου.

Σχολιάστε

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Design a site like this with WordPress.com
Ξεκινήστε